Marketingul este o activitate complexa, costisitoare si, de cele mai multe ori, neglijata de fermierii romani. Oficialii de la Bruxelles au inteles acest aspect si au marit fondurile disponibile pentru promovare la
111 milioane euro pentru anul 2016. Aveti in vedere insa ca actiunile de informare si de promovare nu ar trebui sa se axeze pe originea nationala/regionala a produselor decat in anumite conditii si ca „localizarea” nu trebuie sa puna in umbra principalul mesaj al originii europene.
UN ASTFEL DE PROGRAM poate fi o gura de oxigen si pentru producatorii romani dornici sa iasa pe pietele externe, dar care nu dispun de bugetele necesare promovarii. Dincolo de o crestere a sumei (de la 61 milioane euro in 2013, spre exemplu), ratele de finantare au fost modificate, ajungand la
70% pentru un singur participant si la
80%-85% pentru asocieri de companii sau pentru programele care au in vedere piete externe Uniunii Europene. Dispare insa cofinantarea la nivel national. Prin acest program, Uniunea Europeana urmareste consolidarea pozitiei de producator agricol pe mai multe piete nationale (cu precadere in Asia si America de Nord), dar si crearea unor noi locuri de munca. Un obiectiv complementar este cresterea notorietatii produselor europene pe pietele interne, in principal la nivelul calitatii.
Fata de anii precedenti, programul extinde lista de beneficiari catre produsele agricole procesate, precum paste, panificatie, ciocolata, si aloca sume importante pentru produsele din lapte si carne de porc, nu mai putin de
21 milioane euro. Exista sume si linii de finantare care vizeaza cu precadere pietele externe UE si unde sunt, probabil, cele mai multe oportunitati:
12 milioane euro alocate pentru activitati de promovare in China, Japonia, Coreea de Sud si Taiwan,
12 milioane euro pentru SUA si Canada,
7 milioane euro pentru America de Sud,
7 milioane euro pentru Asia de Sud-Est.
CONDITII DE ELIGIBILITATE PENTRU PROIECTE:
- Mesajul produsului trebuie sa fie axat pe originea europeana si nu regionala sau nationala
- Afisarea marcilor proprii sa nu afecteze mesajul UE
- Marca producatorului trebuie afisata doar alaturi de cea a Uniunii Europene
- „Localizarea” geografica, nationala sau regionala a produselor trebuie evitata
- Actiunile de promovare nu trebuie sa aiba in vedere marcile comerciale
- Nu incurajeaza consumatorii sa cumpere produse doar pe baza originii acestora, ci evidentiaza cu precadere calitatea